Thursday, April 21, 2011

Kalau Nak Berjaya Dalam Blog Sangat Mudah

Malam semua..apa yang kita dapat lihat dalam dunia blog..tak semuanya indah..walaupun kita masuk dalam sesebuah blog..blognya bertemakan warna warni..tapi pada realitinya dunia blog penuh dengan pelbagai misteri..cuma kita yang mencorakkannya sendiri..hanya kita yang dapat menentukan segalanya..bagi aku mungkin aku belum berhak untuk berkongsi tentang kejayaan sebagai seorang blogger..

Follower yang ramai tidak menjamin apa2..yang penting follower yang setia sukar untuk kita perolehi..yelah nak kekalkan follower yang setia bukan mudah..kadang2 blog kita jugak mempunyai silent reader..kita tak kan dapat jejak siapa silent reader kita..aku tak kisah pun siapa yang datang blog aku..aku rasa terharu sangat..mula2 aku buat blog dulu..aku tak pernah expect macam ni..blog aku hanyalah sebuah blog universal..cacamarba lah orang katakan..

Perkara yang penting..kita jangan sombong dengan followers kita..perlu jaga hati mereka..harus ingat itu..cuba lah korang sombong dengan followers..aku jamin memang mereka tak datang dah ke blog kita..jadi..haruslah pandai pikat followers kita kan..kemudian, dulunya aku bermula blog dengan sangat aktif..masa mula2 aku buat blog..aku akan update 10 entri sehari..tak kiralah orang nak kata apa kan..nak berjaya haruslah rajinkan..

Blogwalking pun memainkan peranan yang penting untuk kita berjaya..dulu aku  pernah ambil masa sekurang2 nya 2 jam untuk blogwalking..memang jenuh lah duduk depan laptop..tapi nak berjayakan..perlukan usaha yang gigih..tapi jangan lupa solat pulak ye..itu lebih wajib..hehe..kalau dah blogwalking tuh..jangan malas2 ye nak tinggalkan komen..daripada situ, kita dapat memperkenalkan blog kita kan..

Perkataan yang biasa aku dengar " kalau nak berjaya, kita haruslah mendampingi dengan orang2 yang berjaya " kita boleh timba ilmu daripada blogger2 yang telah berjaya..belajar dengan mereka..aku yakin..mereka semua ok..tapi jangan lah korang buat andai pulak kan..bila tak balas komen ke??mesej ke?? tiba2 dah di cop sombong..tak boleh macam tuh..manalah tahu..mereka ada komitmen yang lebih penting kan..

Apa2 pun..semangat dalam diri jugak penting untuk kita berjaya hingga ke puncak..ini semua berdasarkan pengalaman aku semenjak aku berblogging..senang kan?? selamat beramal..

mood:tengok2 nota


13 comments:

fefiqah said...

menuju puncak alam! yeah...

Anonymous said...

betul tu..kadang2 mate ni rase dah nk melompat keluar sebab dok lame sgt depn laptop...tido pn jadi lmbt..tapi xrase bosan sebab bile blogwalking kite dpt mcm idea dan kawan baru..=)..

baru singgah and follow cik sandiwara..ice blog

Yuyu Zulaikha said...

yuyu sokongg! yuyu teringin juga jadi berjaya... nak try tips ni :)

FahmiE said...

tgk note kerrr...

Mar said...

usaha yang xpenah putus akan membuahkan hasil yang lumayan,..

Qarl said...

congrats skang dh ada nama dh dlm dunia blogging.

kakyongnida said...

yaaa nida husna sgt setuju :)

Tok Esah said...

sokong syafiq!!

Unknown said...

yap...bukan senang nak berjaya...lau xder komitmen huh...luperkan jer lah....hehehehe paper pun keep on it...:D

Nazrul Ashraff said...

perghh.. bagus aaa! masa mula2 blogging tu, 2 jam memang tak cukup la kalau nak blogwalking. haha..

memang bertapa sungguh2 depan lapp sampai mata lebam. kalau tak makan pun takpe asalkan up to date with belog. heh

GR said...

hohoho, sandiwara seorang insan semakin meniti tangga ke atas. hehehe

Dila's Art said...

Salam SR
Banyak info kat sini
Syabas dari auntie

KAMIHIDUP said...

nak tiru SR lah, heee.